Sunday 20 March 2016

MEMELIHARA KETURUNAN

Islam secara jelas mengatur pernikahan, dan mengharamkan zina. Didalam Syariat Islam telah jelas ditentukan siapa sahaja yang boleh dinikahi, dan siapa sahaja yang tidak boleh dinikahi. Al-Quran telah mengatur hal-hal ini:
          
“Dan janganlah kamu nikahi wanita-wanita musyrik, sebelum mereka beriman. Sesungguhnya wanita budak yang mukmin lebih baik dari wanita musyrik, walaupun dia menarik hatimu.”
(QS Al-Baqarah [2]: 221).

“Perempuan dan lak-laki yang berzina, maka deralah tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali dera, dan janganlah belas kasihan kepada keduanya mencegah kamu untuk (menjalankan) agama Allah, jika kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat, dan hendaklah (pelaksanaan) hukuman mereka disaksikan oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman.”
(QS An-Nur [24]: 2)
Syariat Islam dengan tegas memutuskan untuk mengharamkan apa jua bentuk tindakan yang boleh merosakkan keturunan sama ada secara langsung atau tidak, seperti:-
·         Liwat
·         Istimna’ – Onani
·         Musahaqah – Lesbian
·         Mendedahkan aurat
·         Berdua-duaan lelaki dan wanita
·         Zina atau tuduhan melakukan zina
·         Bercakap atau menunjukkan aksi lucah
·         Pergaulan bebas antara lelaki dan wanita
·         Bersentuhan atau bersalaman antara lelaki dan wanita yang bukan mahram
·         Melihat atau menonton atau menayangkan atau melakonkan atau mengarahkan benda yang haram seperti aurat wanita, gambar atau filem lucah.


Hukuman bagi setiap kesalahan berikut adalah termasuk dalam kes-kes hudud atau ta’zir. Justeru itu, Islam mensyariatkan pernikahan atau perkahwinan bagi memelihara keturunan manusia. Syariat Islam akan menghukum dengan tegas secara fisik dan emosional (dengan disaksikan ramai orang) agar para pezina bertaubat

No comments:

Post a Comment