Sunday 20 March 2016

MEMELIHARA MARUAH

Syariat Islam menetapkan pemeliharaan maruah atau harga diri merupakan perkara penting dalam kehidupan manusia. Segala kajian yang melibatkan sains teknologi dan kejuruteraan hendaklah mengambil kira kepentingan maruah umat. Tindakan yang membelakangkan maruah boleh mengundang kerosakan dan kemusnahan yang besar. Atas nama pembangunan atau pemodenan atau penyelidikan bukan menjadi lesen atau merobek maruah manusia atau maruah agama. Kerosakan dan kefasadan yang melanda alam ini adalah antaranya berpunca daripada kealpaan para saintis, teknorat dan jurutera terhadap nilai maruah manusia. Lantaran itu, hukum-hakam dalam syariat Islam memandang serius terhadap tindakan yang boleh merosakkan dan menghancurkan maruah seseorang.
Firman Allah s.w.t yang bermaksud,

Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina adalah
suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk
(Al-Isra', ayat 31)



Keingkaran dan ketidakpatuhan manusia kepada syara' telah mengakibatkan perlakuan seks bebas dan merosakkan kehormatan dan keturunan. Demi memelihara tamadun manusia, akhlak dan keturunannya, al-Quran telah menjelaskan aspek penghukuman yang tegas terhadap jenayah zina sebagaimana firman Allah s.w.t yang bermaksud,

”Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, maka deralah tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali dera, janganlah belas kasihan kepada keduanya mencegah kamu untuk (menjalankan) agama Allah jika kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat dan hendaklah (pelaksanaan) hukuman mereka disaksikan oleh sekumpulan dari orang beriman”

(An-Nur, ayat 2).

No comments:

Post a Comment